Ghid pentru obținerea, semnarea și transmiterea declarațiilor prin Internet

  1. Declarația 112 (se obține, semnează și transmite cu opțiunea 112 din SALARII)
    1. Cu 1 se creează declarația în format SAVA. Dacă ați avut în lună și zilieri tastați valoarea impozitului aferent acestora, ca să se adune la impozitul total.
    2. Cu 2 se creează declarația în format XML. Se răspunde cu 'Nu' sau 'Da' după cum nu este sau este o declarație rectificativă. Acest format de fișier este folosit în citire de către programul 'Java' al ANAF.
    3. Cu 3 se apelează automat varianta de program 'Java' al 'ANAF'-ului. Se poate face doar 'VALIDARE', se poate face 'VALIDARE+Creare PDF' sau se poate face 'VALIDARE+Creare PDF+Semnare'. În cazul în care sunt avertistmente, respectiv nu sunt probleme care să conducă la invalidarea declarației acestea nu 'se văd' decât dacă se dă doar 'VALIDARE'. Dacă nu aveți semnătură digitală sau dacă aveți, dar nu este disponibilă pe acest calculator sau, pur și simplu nu vreți să semnați încă, alegeți opțiunea 'VALIDARE+Creare PDF'. Atragem atenția că doar fișierele PDF se transmit la ANAF (este valabil pentru toate declarațiile ANAF transmisibile (nu neapărat 'transmise') prin Internet. Dacă aveți un fișier XML obținut pe alt calculator (și adus aici pe un stick, dischetă sau altfel), trebuie să alegeți opțiunea 'Mod grafic', care vă permite să selectați fișierul. Dacă apar erori, cred că ați observat că nu sunt chiar așa inteligibile. Trebuie înțeles mai întâi termenul de 'Id' (numărul de identificare). Este numărul curent al asiguratului din fișierul XML. Se poate afla ce salariat este fie cu opțiunea 'E', secțiunea 'Salariați', fie cu opțiunea 4, fie cu opțiunea 7. Avertismentele au 'A:' în față iar erorile au 'E:'. Când vrem să rezolvăm erorile, dacă sunt, se rezolvă mai întâi erorile de tip 'Asigurat', căci ele duc și la erorile generale. Cele mai întâlnite avertismente, și peste care se va trece, sunt cele în care s-au dat sume (taxabile) la salariați inactivi toată luna (premii sau alte plăți la persoane aflate toată luna în CM buget, absente sau CFS) și cele în care suntem avertizați că la anumite categorii de persoane s-a reținut SANATATE (și nu era obligatorie). Una din cele mai frecvente erori se întâlnește la persoanele lichidate în luna, unde se cam greșește la data lichidării (care nu este data de când salariatul nu mai este angajat ci este ultima dată la care salariatul a avut calitatea de angajat). Oricum, este recomandă și verificarea prezenței (27 pe Operarea Simplificată-OS sau 17 pe Operarea Completă-OC). O altă eroare întâlnită este că nu este calculată corect SANATATEA din CM și provine din faptul că SALARIUL MINIM pe ECONOMIE nu este corect pus în impozitar (se întâmplă în primele luni ale anului, când nu s-a actualizat impozitarul sau la cei care n-au avut încă CM-uri și la care restul impozitarului a fost corect în lunile din urmă). Dacă apar erori mai majore, deci dacă funcția nu se execută, înseamnă că este ceva cu mediul 'Java' sau cu programul 'Java' al ANAF. Fie nu sunt instalate (opțiunile B, respectiv A), fie au fost instalate dar s-au dezinstalat (datorită unor devirusări dar, mai ales, reinstalări de WINDOWS). Am întâlnit și cazul în care WINDOWS-ul nu este instalat standard (în alt folder sau pe alt disc decât C) și în care programul ANAF nu merge. Oricum, un 'A' după actualizarea programelor, nu strică. Nici 'B' nu strică, dar durează mai mult și nu se face, de regulă, decât dacă sunt probleme.
    4. Cu 8 se transferă fișierele PDF și XML pe un alt suport (este necesar doar dacă se duc în altă parte, pentru a fi scrise pe CD, semnate pe alt calculator sau transmise pe de pe alt calculator). La ANAF (prin Internet sau CD) trebuie să ajungă numai fișierul în format PDF (cele semnate au cuvântul '-semnat' în denumire). Eu pun și fișierul XML în ideea că se va crea PDF-ul (semnat, de regulă) pe alt calculator. Acest XML este 'atașat' automat de programul ANAF la fișierul PDF, care se creează numai dacă este și validat. Chiar dacă nu vreți să transferați aceste fișiere, prin această funcțiune tot trebuie să treceți, ca să listați declarația (are 2 pagini) cu Adobe (care se lansează automat și trebuie să aibă versiunea cel puțin 8.2). Când se deschide Adobe veți observa în partea stângă, jos, o 'agrafă'. Dacă dați click pe ea și apoi o deschideți, veți descoperi fișierul XML, cu detalierea întregii declarații. De fapt acesta se va folosi de către ANAF, dar nu este primit decât ca 'agrafă' în PDF, ca să fie ei siguri că a fost validată. Dacă declarația este semnată digital ar trebui ca, pe prima pagină, în dreapta-sus, să apară ceva scris ('Semnătură Validă' sau 'Semnătură Neverificată', ambele admisibile).
    5. Cu 9 transmiteți declarația 112 ONLINE, prin Internet. Trebuie să fie o declarație 'semnată' digital. De asemenea, chiar dacă este semnată digital, nu înseamnă că este admisă de ANAF (trebuie să fi fost depusă Declarația 150 la ANAF și să fi fost primit răspunsul de confirmare sau măcar să fi trecut cel puțin vreo 2 zile de la depunere, că uneori se mai pierd pe drum aceste 'confirmări'). Programul lansează automat 'Internet Explorer'-ul cu pagina ANAF.
      • Apare un chenar cu ANAF-ul, care are, în partea de jos, un cerculeț, însoțit de un text care vă invită să prezentați certificatul digital (funcție de limbă, textul diferă). Dați click pe el. Dacă token-ul nu este în calculator, sau dacă nu este recunoscut, va apărea mesajul de eroare 'Vă rugăm furnizați un certificat client valid'
      • Confirmați (eventual alegeți, dacă sunt mai multe) certificatul (click pe OK)
      • Tastați parola (puteți să dați click dreapta și 'Paste' sau CTRL-V; uneori, mai ales la token-ul 'oberthur', chestia asta nu merge și trebuie să tastați parola) după care dați click pe OK (atenție, dacă tastați parola, nu tastați și Enter). Este posibil ca să vă mai apară un mesaj, chipurile sunteți deja conectat la baza de date ANAF. Dați 'continue'.
      • Se deschide o altă fereastră. Dați click pe rândul scris cu albastru 'Declarație 112 (unică)....'
      • Apare o altă fereastră, în care sunteți invitat să selectați fișierul de transmis. Dați 'Browse' și căutați astfel:
        • Discul 'C' (de fapt discul pe care este instalat Windows-ul)
        • Folder 'xml'
        • Folder 'codfiscalalfirmei'. De exemplu, '142857'
        • Aici trebuie să găsiți un fișier PDF (Adobe), care are roșu în față, al cărui nume începe cu 112, continuă cu luna, anul și codul fiscal, apoi cuvântul '-semnat' și extensia 'PDF'. De exemplu, 112_082011_142857-semnat.PDF. Dați click pe el.
        • O să vedeți că acest nume (atât cât încape) va apărea în ferestruica de la 'Alege fișierul'. Dacă este corect dați apoi click pe 'Trimite'.
        • Trebuie să apară un text al ANAF, cu numărul (indexul) atribuit declarației dvs. Notați-l cu grijă. Cel mai bine ar fi să-l notați chiar pe declarația listată. Dacă nu aveți acest număr nu aveți cum să obtineți recipisa. Dacă ați pierdut acest număr, o soluție ar fi să mai depuneți odată declarația, de data aceasta 'Rectificativă', dar nu în aceeași zi. Mai există o soluție de recuperare a acestui număr, intrând pe 'Dosarul fiscal'. Numai că acolo apare ceva mai târziu (de ordinul zilelor).
        • Inchideți pagina de internet, fiindcă depunerea s-a terminat.
    6. Cu 'I' obțineți starea declarației și recipisa. Vi se cere indexul și codul fiscal, dați click pe 'recipisa', apoi click pe pictograma imprimantei, pentru listare. La 112 prelucrarea se face relativ repede, așa că recipisa ar trebui să o puteți obține imediat (de ordinul minutelor).
  2. Declarațile 100 și 300 (se creează cu 35, se semnează și se transmit cu opțiunea 36 din BALANȚĂ)
    1. În 36 dați 5. Vi se cere discul, răspundeți cu C (sau pe ce disc este Windows-ul). După aceea vi se cere confirmarea pentru fiecare declarație pe care o gasește. Dacă răspundeți cu 'D':
      • se va deschide un fișier ADOBE (300 sau 100) cu o declarație GOALĂ.
      • Nu vă neliniștiți, mergeți la sfârșitul ei și dați click pe 'Import XML'. Vă cere să confirmați dacă o goliți, confirmați cu 'Yes' și 'Ok'.
      • Apoi trebuie să căutați fișierul XML. Duceți-vă sus, în ferestruica cu titlul 'Look in'. E posibil să apară un text scris pe alb, de exemplu 'My documents'. Trebuie să-l schimbați. Mai în dreapta este o bară de defilare. Duceți-vă cu mouse-ul pe ea. Căutați discul (C sau unde este Windows-ul), folderul 'xml', subfolderul 'codfiscal'. Aici căutați un fișier care are numele ce începe cu codul declarației (300 sau 100), continuă cu luna și anul, apoi litera 'J' și codul fiscal iar extensia este 'XML'. De exemplu, 300_0611_J142857.XML. Dați click pe el și vă va apărea mesajul 'Fișierul a fost importat cu succes'. Corespunzător, veți observa că s-au completat câmpurile declarației, pe care puteți să le verificați.
      • Dați apoi click pe 'Validare'. Vă va apărea mesajul 'Validarea s-a terminat cu succes'.
      • Mergeți apoi în chenarul 'Semnatura', aflat în dreapta, și dați click pe săgetuța roșie din colțul stânga-sus al acestui chenar (bineînțeles, cu token-ul montat). Dați click apoi pe 'Save' și confirmați scrierea peste fișierul vechi (care, de fapt, era unul gol). Alegeți certificatul, tastați parola (sau click-dreapta și 'Paste' sau CTRL-V) și 'Ok'.
      • Declarația este terminată, terminată și salvată. Puteți să dați click pe iconița imprimantei și să o listați.
      • Sub nici o formă nu mai modificați nimic în ea, iar dacă la ieșire din Adobe vi se cere din nou salvare, nu confirmați, pentru că ANAF sesizează că au mai fost operațiuni după semnare și v-o refuză.
    2. Tot din 36 dați 6, pentru a transmite declarația (declarațiile):
      • Va apărea ecranul cu ANAF, ca și la Declarația 112, dar dați click pe cuvântul 'Aici'
      • Se ajunge la alegerea fișierului de transmis. Dați click pe 'Browse' și:
        • Alegeți discul (C, sau unde este Windows-ul)
        • Alegeți folderul 'xml'
        • Alegeți subfolderul 'codfiscal'
        • Căutați și alegeți fișierul de transmis, care este de tip PDF, adică are roșu în față și extensia 'PDF'. Numele începe cu codul declarației (100, 300, 710, 390) și continuă cu luna, anul și codul fiscal. Dați click pe el.
        • După ce apare numele în ferestruică, dați click pe 'Trimite'.
        • Notați cu grijă numărul (indexul) și închideți.
    3. Tot din 36, cu 7, puteți verifica starea și lista recipisa (durează ceva mai mult până apare).
  3. Declarația 710 (rectificativa la 100):
  4. Declarația 390 (se obține în opțiunile 121-124):
  5. Dosarul fiscal:

ing.Stan Sava, Buzau, 26-aug-2011, tel.0744/884449